Degustaties in je verkooppunt
Translation not available
This page has not been translated for the selected language.
Laat je klanten proeven van je producten en geef hen meteen de meest essentiële informatie mee: de smaak van je producten.
Waarom degustaties aanbieden aan je klanten?
Degustaties leiden tot hogere verkoopcijfers. En dat is niet verwonderlijk: je producten kunnen er bijzonder lekker uitzien en vakmanschap uitstralen, maar uiteindelijk zal vooral de unieke smaak ervoor zorgen dat je product gekocht wordt.
- Hou rekening met het profiel van je klanten. Komen er vaak kinderen langs met hun ouders/grootouders, zet dan in op kindvriendelijke degustaties. Zijn de klanten vooral oudere mensen, zet dan in op gezonde degustaties of nostalgie. Voorbeelden van degustatiethema's: nieuwe producten, vergeten groenten, suikervrije zuivelproducten, zelfgemaakte charcuterie of bereidingen, …
- Zorg voor een verzorgde presentatie. Vul regelmatig aan met verse producten in plaats van een grote hoeveelheid ineens te presenteren. Zo blijft alles kraakvers. Voorzie indien nodig servetjes, stokjes of lepeltjes.
Do's en don'ts
De do's & don'ts van degustaties.
Do's
- Probeer altijd een woordje uitleg te geven: de naam van het product, hoe het gemaakt/ geteeld/ gekweekt wordt, de prijs, eventueel ingrediënten, …
- Een degustatie heeft een instant effect: voorzie dus zeker voldoende voorraad van het geproefde product.
- Kijk je aan tegen een overschot van een bepaald product op het einde van de dag? Geef het weg als gratis proever!
Don'ts
- Een halfleeg bordje spreekt niet aan. Vul geregeld aan en zorg voor 'verse' proevertjes.
- De actie stoppen na één dag. Laat je actie voldoende lang lopen om zoveel mogelijk klanten te bereiken.