Lokaal lekkers, aan je deur geleverd door Foodbag
Translation not available
This page has not been translated for the selected language.
Een duurzaam, gezond en kwalitatief verhaal, dat probeert Foodbag dagelijks voor zo'n 10.000 gezinnen te schrijven. Met hun maaltijdboxen zetten ze volop in op een lekker en lokaal menu dat lief is voor mens en natuur.
Goeie smaak
"Als we wild mogen dromen, hopen we ooit maaltijdboxen met enkel lokale voeding om de markt te brengen. Omdat we voorlopig geen citroenen of avocado's in België kunnen telen, lukt dat nog niet helemaal. Voor elk ingrediënt checken we bij onze lokale partners voor een lokaal alternatief. Dat maakt dat onze maaltijdboxen vol lokaal en duurzaam lekkers zitten." Bram, marketing- en communicatiemanager bij Foodbag ademt lokale liefde. "Bij Foodbag is het onze missie om zoveel mogelijk Belgen duurzaam en gevarieerd te laten eten. Beter eten is niet alleen beter voor de maatschappij en het milieu, het smaakt gewoon beter."
Verhaal achter de producten
Wekelijks bestellen zowel singles als tweepersoonshuishoudens als grote gezinnen hun maaltijden bij Foodbag. Met een gevarieerd en seizoensgebonden menu breiden ze zo hun smakenpallet uit. Naast de lekkere gerechten speelt ook het verhaal achter die gerechten een grote rol. "We merken dat onze klanten veel belang hechten aan het verhaal achter de producten. Ze willen weten dat hun eieren op een verantwoorde manier zijn geproduceerd en dat het stukje vlees in hun box komt van dieren die goed werden verzorgd. Hoe de vork precies aan de steel zit, leggen we met veel zorg en precisie uit.”
Niets in de vuilbak
"We kiezen er daarnaast heel bewust voor om onze foodwaste tot een minimum te beperken. Daar maken we concreet werk van door bij onze producenten enkel te bestellen wat we exact nodig hebben om onze boxen te vullen. Daarnaast bieden we correcte porties aan in de maaltijdboxen, zo hoeven onze klanten geen voeding weg te gooien. Als toemaatje geven we een aantal tips over de beste verwerking van het groenafval. Mensen houden er niet van om dingen weg te gooien en op die manier proberen we daar ons steentje aan bij te dragen. Dat het goed is voor de planeet, is extra mooi meegenomen,” zo legt Bram uit.
Lokale leveranciers
De keuze om vooral op lokale producten en producenten te focussen is een erg bewuste overweging geweest. “Onze leveranciers hoeven niet de allergrootste te zijn, we ondersteunen hen met veel plezier om met ons mee te groeien om zo zekerheid te bieden in de aanlevering van de ingrediënten die we nodig hebben in onze recepten. Leveranciers komen vaak zelf bij ons aankloppen om mee op de kar te springen, maar we doen zelf ook veel veldonderzoek. Bij nieuwe recepten kijken we steeds eerst op de Belgische markt, of we daar een geschikte speler vinden om mee in zee te gaan. Wanneer we geen lokale leverancier vinden voor onze gerechten, moeten we het verder gaan zoeken.”
“Daarnaast zetten we stevig in op lokale leveringen. Onze bezorgers, gepensioneerde vijftigplussers die nog geen zin hebben om te stoppen met werken, aan huis krijgen de tijd om onze klanten te leren kennen. Zo kunnen ze een band met hen opbouwen, vragen naar hoe hun dag was. We horen vaak dat de kinderen de bezorgers vaak aan de deur opwachten om hun box in ontvangst te nemen. Veel van onze klanten kennen bezorger bij naam. Die extra persoonlijke touch kunnen bieden, daar doen we het voor.
Meer weten over Foodbag? Vind hier alle informatie.